Australie deel 1 - Darwin - Kununurra

7 november 2017 - Darwin City, Australië

Dag lieve allemaal!

Het begon allemaal op donderdag 26 oktober, de dag van ons 4-jarig jubileum :), met een vlucht van Ho Chi Minh City in Vietnam naar Kuala Lumpur in Maleisie, vervolgens een paar uur later naar Denpasar in Bali en weer een paar uur later naar Darwin in het noorden van Australie. Een reisdag van zo'n 24 uur in verschillende landen, continenten en tijdzones. Hoezo wereldreizigers...hahaha.

Eenmaal aangekomen in Darwin worden we onderworpen aan een superstrenge controle bij de douane. Wie weleens Border Security op Discovery Channel heeft gezien, weet dat in Australie de overheid nogal panisch is met betrekking tot zo ongeveer alles. Onze best-wel-schone schoenen worden bij het bekijken van onze bagage eruit gevist, want die bevatten niet-inheemse aarde, dus potentieel gevaarlijk voor de natuur van Australie. Ja, echt. Een beetje zand is blijkbaar levensgevaarlijk. We hoeven hiervoor gelukkig niet te dokken, maar krijgen onze waterdichte wandelschoenen van binnen en buiten zeiknat in een plastic tasje (dat dan weer wel) terug. En denk niet dat ze alleen buitenlandse reizigers checken...nee....iedereen wordt binnenste buiten gekeerd. Een Aussie dame met haar pakketje houtsnippers (WHY?!) mocht dat pakketje even openen en de inhoud werd zonder pardon weggekieperd. Want ook hout is zeer bedreigend ivm eventuele houtworm. Juist ja.

Na deze strenge, en ook wel een beetje spannende haha, inspectie mogen we met onze backpacks en natte plastic schoenenzakje onze weg vervolgen naar dit GEWELDIGE land, Australie. We gaan hier ruim zes weken in een gehuurde 4 wheel drive Toyota LandCruiser van Darwin naar Perth rijden. Heel fijn om nu weer even ZELF te rijden in plaats van door die gekke Aziaten met hun doodswens verpakt in kleine busjes.

Het eerste wat ons opvalt in Australie, is dat het hier DUUR is. Wow... Dit is even schakelen hoor. Het huren van onze gave bak kost alleen al zo ongeveer bijna 3x het dagbudget van Azie en ook de prijzen op het vliegveld doen ons duizelen. Een kopje koffie voor 9 dollar en een toastie voor 12 dollar...really? Wat ons ook opvalt is dat het hier heerlijk schoon, netjes en geordend is. Lekker, na al die viezigheid van de afgelopen weken. Ook zien we de eerste Aboriginal lopen, wat we heel bijzonder vinden. Later blijkt dat dit helemaal niet bijzonder is, we zien ze continue. Hahaha...hoezo newbies.

Na een nachtje in een zeer basic motel (70 dollar, wowwwwwww!), halen we de auto op. Wat een monster! En alles erop en eraan. Een pop-up-tent op het dak, een matras met heuse kussens en slaapzakken, twee brandstoftanks van ieder 90 liter, een watertank van 50 liter, potten, pannen, bestek etcetera, een kooktoestel....alles! Ons huis op wielen. Te Gek!

Eerst maar eens even boodschappen doen om een voorraad in te slaan. Het begint meteen al hilarisch, want op het autoraam staat vermeld dat wij 2,8 meter hoog zijn en de parkeergarage gaat maar tot 2,3 meter. Oh jee... we passen er niet in, maar we staan al voor de ingang, en creeeren een file. Achter ons stapt een vrouw uit waarvan ik denk dat ze wel geirriteerd zal zijn. (Die stomme toeristen...) Maar nee hoor. Ze komt heel aardig even naar ons toe en zegt: "Hi there Mate, how you doin? Is everything allright?" En zo begint ons leuke gesprek met deze zeer vriendelijke Aussie-dame die ons graag even helpt. Uiteindelijk rijden we toch de parkeergarage in, want het blijkt  NET te passen, en is die 2,8 meter inclusief het omhoog klappen van de pop-up-tent. Alsof je daar ook mee omhoog rijdt....maar goed, haha. We kopen de supermarkt leeg voor een basisvoorraad en krijgen de volgende hartverzakking bij het afrekenen... 212 dollar. Ok.

Die avond staan we op 1 van de vele gratis 'campings' die Australie rijk is. Het is niet veel meer dan een plek langs de kant van de snelweg, maar aangezien dit land immens is met maar ongeveer 24 miljoen inwoners (waarvan de meesten in het zuidoosten wonen) rijdt hier 's nachts geen kip, en is het dus heel rustig en heb je daar geen last van. Er staat een picnic-bankje, een prullenbak en verder niks, maar je mag hier dus gewoon overnachten. We krijgen een bizar mooie zonsondergang als entertainment en onze eerste zeer onprettige ontmoeting met de beruchte Bush Flies die dit land helaas ook rijk is. Oei...zijn deze krengen overal...? Ze hebben namelijk de voorkeur om in je neus, oren en mond te willen vliegen en zijn ZEER volhardend hierin. Jakkes.

De volgende dag gaan we toch maar even terug naar Darwin, want het eerder niet nodig geachte vliegennet moet toch wel zeer zeker gekocht worden, en we komen er achter dat de koelkast het niet blijkt te doen. En aangezien we nogal veel koelkast-dingen hebben en het hier tropisch warm is, zou het wel handig zijn als die het doet (understatement of the year). In overleg met de verhuurder proberen we wat dingen uit, zoals met heel veel tape de stekker vastsnoeren en hopen we dat hij het blijft doen.

De dag erna beleven we onze eerste 4WD-track richting onze eerste bushcamping en voelen ons net een geshakete milkshake. Hahhaa, wow, alles gaat heen en weer. Stel je voor: een zandpad met ribbels van 10 centimeter hoog, keien, zachte bermen, takken en (droge) rivierbeddingen. En dan met een mega auto die bepakt en bezakt is, inclusief twee volle 90-liter-tanks plus nog de watertank. Hoe GAAF! We worden gewaarschuwd voor krokodillen, zien een wallabie, onze eerste kakatoe en een wandelende tak. WAUW!

Onze avondmaaltijd bereiden we gewapend met vliegnetten op ons hoofd, want aangezien wij de enige mensen hier zijn, zijn wij overduidelijk een feestmaal voor de Bush Flies. Allemachtig, wat een irritante rotbeesten zijn dat zeg. Later die avond is het meteen best wel afzien, want het is echt niet-te-doen bloedheet en ook nog eens windstil. Het koelt niet af en daarbij slapen we in (of eigenlijk op) de auto in een tent. Maar he, we wilden avontuur toch! Om toch nog een beetje af te koelen 'douchen' we met een teiltje warm geworden water uit de tank en een washandje. Want ook hier zijn er behalve ruimtes voor een auto, helemaal geen faciliteiten. Het is met recht een bushcamping!

Stel je voor, je bent voor het eerst in Australie, je staat midden in de natuur waarbij je omgeven bent door dieren die je in Nederland alleen in de dierentuin ziet, je hoort overal de meest bijzondere vogelgeluiden, en je hoort ook geritsel van onbekende dieren (krokodillen...?) in de struikgewassen. In de verte zie je onweer met gigantische flitsen en er is geen mens te bekennen in de wijde omgeving. Dit is toch een magische belevenis!

De volgende dag zijn we genoodzaakt om toch nog even terug te gaan naar Darwin, want die stomme koelkast doet het nog steeds niet. Het venster geeft aan dat het 34 graden in dat ding is... lekker hoor warme yoghurt. Hahaha. Uiteindelijk belanden we na veel gebel en gedoe bij een verkooppunt van camperkoelkasten en krijgen we van de verhuurder een nieuwe koelkast (a 900 dollar!). No Worries! Eigenlijk verkoopt deze winkel alleen maar producten en installeren ze niks. Maar omdat we er blijkbaar nogal sneu en beteuterd uitzagen, hielpen deze vriendelijke Aussies ons met de oude koelkast eruit te halen en de nieuwe erin te zetten. Weer al zulke supervriendelijke mensen. Echt overal waar we komen verbazen we ons over de vriendelijkheid en de gastvrijheid van de inwoners van dit fantastische land, happy people!

Gelukkig kunnen we onze route richting het zuiden nu echt voortzetten en gaan we richting Katherine, Litchfield National Park en Purnululu National Park. De parken in Australie vragen een fee van ongeveer 13 dollar en er zijn vaak campings in te vinden, waar je ook een bijdrage voor moet leveren. Het gaat hier op basis van vertrouwen en dat werkt als volgt. Bij de ingang van het park staat een hokje waar enveloppen liggen. Je schrijft je gegevens op de voorkant van de envelop en stopt er het verschuldigde geld in. Je plakt hem dicht en gooit hem in de brievenbus. Tadaaa, betaald! Haha, dat is toch een mooi systeem? Ze noemen het de "honesty box". Ik hou daarvan!

Oh jongens, er is zoveel te vertellen, dat dit alweer een lange blog is geworden, haha. Ik zal even een beetje afronden... ;) En stuur jullie graag door naar het mooie filmpje!

De dagen na de bijzondere start van onze trip in Australie, in meerdere opzichten ;), rijden we verder naar het zuiden. We bekijken onder meer gigantische termietenhopen van 7 meter en de meest prachtige watervallen in Litchfield National Park. Rijden de ruigste 4WD-track van onze reis in Purnululu National Park, inclusief river-crossings zo hoog dat het water de onderkant van onze toch wel high-clearance auto raakt. Lopen extreem hete, maar o zo prachtige wandelroutes in de Bungle Bungles. We drinken biertjes met onze tijdelijke vrienden Nick en Lisa op de bushcamping met op de achtergrond alweer zo'n mooie zonsondergang. Slaan de Bush Flies gedoopt "Henk" neer met onze slippers en genieten, genieten, genieten van deze geweldige trip.

En dan nu: zie het filmpje voor de eerste gave beelden van deze prachtige reis, de route tussen Darwin en Kununurra!

https://youtu.be/IJBsReJy8iA (misschien moet je dit even kopieren en plakken in de url-balk)

Cheers, ons.

1. Willeke:
    29 december 2017
    Heerlijk om jullie zo te zien genieten. ( ja zelfs van die rot vliegjes) 😂 weer genoten van het verhaal en de film! Groetjes uit het koude Steenwijk. 😘😘
  2. Thea Hoogeveen:
    29 december 2017
    Hoi Nynke en Rob, heerlijk weer zo'n verhaal te lezen en fijn doorgaan met genieten en avonturen
  3. Ineke:
    29 december 2017
    Geweldig verhaal, bbrrr vliegjes. Jullie zullen wel aardige meparmen gekregen hebben.
    💋
  4. Carin Bult :-):
    29 december 2017
    Hoi wereldreizigers. Weer genoten van jullie verhaal en film. We blijven jullie volgen. Vanuit Huize Bult een goede jaarwisseling.
  5. Maaike:
    Nynke en Rob,
    Van Harte Gefeliciteerd en een gelukkig 2018
  7. Sladjana:
    3 januari 2018
    Hallo Rob&Nynke onze hele familie geniet van jullie reisverhalen en videos!!! Echt fantasctisch !!!! Geniet en pas goed opelkaar! We zien en welkomen jullie graag bij ons in Canada 🤗😊
  8. Sladjana:
    3 januari 2018

Klein videotje voor jullie waar ik woon!! Wow weet kan ik jullie hier begroeten ❤️