Chiang Mai en Pai

15 september 2017 - Chiang Mai, Thailand

Na ons geweldige avontuur in het mooie Khao Yai National Park nabij Pak Chong is het tijd om onze reis te vervolgen. We worden om 9 uur 's ochtends door Greenleaf naar het 'busstation' (want een loket met wat stoeltjes 😅) gebracht en nemen om 10 uur een grote bus (jawel!! 👍🏻) naar Bangkok. We krijgen in de bus flesjes water, koekjes, er is airco, veel beenruimte én de rugleuningen van de stoelen kunnen heel relaxed naar achteren. Dit is toch wel even heel wat beter dan de heenrit in het dodenansbusje! Yes!

Na wat uurtjes slaap komen we in Bangkok aan (we raken er nog bekend!) en proberen we de bus te zoeken die ons naar het treinstation kan brengen. En nu moet je niet denken dat we dat dit keer makkelijk vinden omdat we al op het busstation zíjn, neee, we worden eerst weer vier keer de verkeerde kant op gestuurd en vinden dan uiteindelijk na ruim een uur zoeken op een verscholen plek de bus richting het treinstation. Het is een lokale bus, voor maar 8 baht 🤣, die dwars door Bangkok gaat. Gaan we ook nog wat sight see'en! We rijden door de achterbuurten van deze immense stad, zien geen enkele toerist en ademen liters uitlaatgassen in, maar vinden het helemaal te gek! Uiteindelijk blijkt bij het uitstappen dat er geen ticketverkoopster is, dus reizen we zelfs gratis.

Na wel twee uur zweten in de lokale bus, komen we aan op het treinstation van Bangkok, halen direct onze treinkaartjes voor de nieuwe nachttrein naar Chiang Mai en nemen plaats op een bankje in de hal. Er wordt een soort Thaise Goede Tijden, Slechte Tijden op een grote tv afgespeeld en in eerste instantie denk je dat de mensen die er zitten, net als wij, zitten te wachten op hun trein. Maar niets is minder waar, deze mensen wachten niet op hun trein, deze mensen léven hier. Zij hebben waarschijnlijk geen huis, dit ís hun huis. Als we nog eens goed rond kijken zien we dat deze mensen elkaar allemaal lijken te kennen, ze kijken naar de tv, ze zitten te slapen, hebben hele vieze kleding aan, zien er ongezond uit, rochelen en hoesten, hebben amper tanden in hun mond, wonden inclusief vliegen op hun benen en zien er gewoonweg enorm slecht uit. Hmm... het contrast kan bijna niet groter. Een stel rijke westerlingen op reis die aan het wachten zijn op hun luxe trein, en de rest van de mensen die daar gewoon hun tijd aan het uitzitten zijn. Te wachten op helemaal niets... Om 18:10 uur vertrekt onze trein en met een wat vreemd gevoel laten we de bewoners van de treinhal achter ons. We gaan naar Chiang Mai!

Na een goede nacht in deze nieuwe nachttrein 'Special Express' zónder kakkerlakken 😁, komen we aan in Chiang Mai. Deze stad is de grootste in Thailand ná Bangkok, maar voelt aan als een dorp. Het is hier gemoedelijker, minder druk en ziet er gewoon wat toegankelijker en overzichtelijker uit. We checken in in het CM White House en gaan lekker ontbijten bij Angel's Secrets. Niet het goedkoopste adres, maar heel erg lekker! En veel! We doen het deze dag rustig aan en gaan naar een Irish Pub om rugby te kijken, Nieuw Zeeland tegen Zuid-Afrika. Heel gaaf en bedenken ons dat als we in NZ zijn we ook een wedstrijd willen gaan bezoeken.

De volgende ochtend ga ik naar een lesje yoga en doet Rob een ronde hardlopen en fitnessen in het park, we bezoeken de Sunday Walking Market en kijken 's avonds in de pub hoe Max Verstappen er in de eerste ronde alweer uit ligt. 🤦‍♀️  De volgende dag huren we een scooter en bezoeken we maar liefst 3 tempels, Wat Pha Lat, Doi Suthep en Wat Umong. Onbeschrijflijk magisch mooi, vooral de eerste en de laatste! Zie filmpje 😍.

Na Chiang Mai vervolgen we onze weg naar Pai. Pai is een klein bergdorpje in het noordoosten van Thailand, vlakbij de grens met Myanmar. Onderweg naar Pai komen we dan ook een aantal border-controlposten tegen die in de gaten houden of er geen verstekelingen verstopt zitten in de busjes. Na een rit van ruim 3,5 uur en zo'n 800 (haarspeld)bochten komen we aan in Pai. Je hebt hier niet super veel bezienswaardigheden, maar het stadje ademt een relaxte hippievibe uit. We huren uiteraard weer een scooter, hét vervoersmiddel bij uitstek, en maken een mooie tocht door de bergen richting de Natural Hot Springs, Thaise dorpjes, rijstvelden en de Nam Lod Cave. Zie ook hiervoor weer het filmpje! Wat een prachtige omgeving en ook weer zó anders dan de rest van Thailand. Wat een mooi en divers land is dit zeg!

Zoals jullie misschien wel hebben gemerkt lopen wij ietwat achter met het uploaden van verhalen en filmpjes. We zijn namelijk al anderhalve week in Laos en jullie zijn nog maar in Pai. 🤣 Dit heeft te maken met trage wifi en dat het gewoon bokheet is en het daarom allemaal wat trager gaat bij ons. Maar we doen ons best en beloven dat we snel weer iets zullen plaatsen!

Heel erg bedankt weer voor het lezen en kijken en tot de volgende keer!

Kussen ons!

Filmpje: https://youtu.be/KdAROAbRaSM

1. Maaike:
    4 oktober 2017
    Hahaha bokheet! Geen haast met uploaden hoor, jullie moeten vooral genieten van je reis.
    Wat heftig zeg, die 'zwervers' op het station.
    Ik ga snel de filmpjes bekijken.
    Kussen terug!
  2. Willeke:
    4 oktober 2017
    Wat weer een gaaf verhaal! Genieten voor ons! Knuffels!
  3. Ineke:
    4 oktober 2017
    Haha, ik dacht hetzelfde als Maaike!
    Vooral don't rush!!!!! 💋💋💋
  4. Thea Hoogeveen:
    4 oktober 2017
    Ontzettend leuk weer om te lezen, en maar weer genieten!
  5. Rob:
    4 oktober 2017
    Het filmpje laat nog even op zich wachten. Het uploaden lukt niet vanwege de slechte internetverbinding. Hopelijk morgen!
  6. Michiel:
    Duurt lang
  7. Ymie:
    4 oktober 2017
    wat weer een mooi verhaal..
  8. Annemiek:
    5 oktober 2017
    Joooo! Waar blijft dat filmpje? ;)
    Genieten jullie nou maar lekker van dat bokhete weer en al het andere moois!
    Dan zien wij de filmpje vanzelf wel verschijnen... xxxx
  9. Carin Bult :-):
    5 oktober 2017
    Filmpje filmpje filmpje : ) groet Carin en Jan Steenwijk
  10. Juliet:
    7 oktober 2017
    Zo tof om te lezen dat jullie volgens mij een mooi balans hebben tussen chillen en de toerist uithangen;) have fun lieverds!